Kraków wielkim placem budowy. Kumulacja remontów, duże inwestycje i duże utrudnienia

Już w tę sobotę zacznie się wielka przebudowa ulicy Krakowskiej, która wiąże się z wyłączeniem jej z ruchu na wiele miesięcy. W sobotę zaczną się też prace remontowe w Łagiewnikach, efektem czego tramwaje nie dojadą do pętli w Borku Fałęckim. Tydzień później zawężona zostanie ulica Zakopiańska w związku z budową Trasy Łagiewnickiej. Do tego do jesieni potrwa jeszcze przebudowa ulicy Królewskiej i Podchorążych, która powoduje gigantyczne utrudnienia komunikacyjne na Krowodrzy. W połowie roku pociągi pojadą nową estakadą kolejową budowaną wzdłuż ulicy Blich.






Podczas wakacji toczyć się będą prace przy wiadukcie nad ulicą Grzegórzecką, a w tym czasie wyłączony będzie ruch tramwajowy. Kraków przez kolejne miesiące będzie więc wielkim placem budowlanym.
Największą ze wszystkich inwestycji jest modernizacja trasy kolejowej przebiegającej przez centrum miasta. - Prace postępuję zgodnie z harmonogramem. W połowie roku planujemy puścić już ruch kolejowy po nowych estakadach. Wtedy przystąpimy do rozbiórki pozostałej części nasypu kolejowego, pomiędzy ulicą Kopernika, a Miodową - mówi Rafał Zahuta z PKP PLK.
Pociągi jadące po nowych torach przemkną praktycznie pod oknami kamienic np. na ulicy Blich. W PKP zapewniają, że dzięki tzw. matom wibroizolacyjnym, pociągi mają powodować mniej drgań i być nieco cichsze niż do tej pory, dzięki czemu mają się nie dawać we znaki aż tak bardzo, jak pociągi jeżdżące po starym nasypie kolejowym.

Pociągi na estakady, tramwaje nie przejadą

W drugiej połowie roku zacznie się rozbiórka reszty starego nasypu. Z kolei na wiosnę ruszą prace przy przejeździe nad ulicą Lubicz. To tzw. Przekop Talowskiego, który był modernizowany kilka lat temu, wraz z przebudową ulicy Lubicz. Nie wymaga więc teraz większych prac.
– To obiekt zabytkowy, więc nie może się zbytnio zmienić. Naprawione i wyczyszczone zostaną elementy skorodowane. Wymienione zostaną także końcowe fragmenty konstrukcji stykające się z nasypem – mówi Antoni Słaby z firmy Strabag, generalnego wykonawcy inwestycji. Przy okazji tych prac, pojawią się utrudnieniu w ruchu dla pieszych. Z kolei nowe wiadukty nad ulicą Kopernika będą miały większą rozpiętość, dzięki czemu ulica będzie miała więcej przestrzeni zarówno dla pieszych, jak i ruchu kołowego.


Cały czas będzie zamknięta ulica Blich. Z kolei na ul. Grzegórzeckiej, po uruchomieniu połączenia kolejowego estakadami w czerwcu, zaczną się prace na starym wiadukcie, w części, która jeszcze nie była ruszana. W wakacje zamknięty będzie ruch tramwajowy nawet na kilka tygodni.

Co pod estakadami?

– Estakady są tak zaprojektowane, żeby w maksymalny sposób można je wykorzystać do zagospodarowania. To 15 tys. mkw powierzchni. Będzie można poprowadzić trasę pieszo-rowerową wzdłuż estakad lub jeśli będzie potrzeba, zwykłą drogę, przecinającą estakady. Wszystko zależy od tego, jak miasto będzie chciało wykorzystać powierzchnię – zaznacza Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Nadal jednak nie wiadomo, jak będzie zagospodarowany teren pod estakadami. Do 15 marca trwały konsultacje w tej sprawie. Mieszkańcy zwracają uwagę, że już wielokrotnie wyrażali swoje zdaniem na temat tego, co chcieliby tam mieć - większość opowiadała się za zielenią i przestrzenią rekreacyjną.
Tymczasem umowa między miastem, a PKP w sprawie dzierżawy tych terenów wciąż nie została podpisana. - Do końca 2020 r., a realnie patrząc do wiosny 2021, nic tu się nie będzie działo, teren będzie uporządkowywany. Do tego czasu będą trwały rozmowy miasta z kolejarzami, na temat charakteru umowy - dodaje Hamarnik. Do tego czasu powstanie „goły” teren, który będzie czekał na zagospodarowanie.
Wielka inwestycja PKP PLK obejmuje modernizację trasy Kraków Dworzec Towarowy-Rudzice. Pomiędzy największymi stacjami, Krakowem Głównym i Krakowem Płaszowem, PLK budują dodatkowe tory i przystanek Kraków Grzegórzki. Dzięki temu rozbudowana zostanie kolej aglomeracyjna. Cztery tory kolejowe, w tym dwa dodatkowe, na najbardziej zurbanizowanym fragmencie trasy, zostaną poprowadzone po estakadach. Obiekty zastąpią stary nasyp kolejowy, który od dziesięcioleci dzieli miasto. Pomiędzy ul. Kopernika i Miodową powstały już dwa obiekty o długości niemal 700 metrów. Dzieli je jeszcze zabytkowy wiadukt kolejowy, który jest poszerzany, by także mógł „zmieścić” dwa dodatkowe tory. W połowie 2019 r. pociągi pojadą już nową estakadą wzdłuż ulicy Blich.

Remonty na drogach i torach

Druga wielka inwestycja w Krakowie to budowa Trasy Łagiewnickiej, fragmentu trzeciej obwodnicy, wraz z nową linią tramwajową. Budowa trwa już od roku, a od 1 kwietnia zacznie się jej kolejny etap. Ulica Zakopiańska ma zostać zawężona do jednego pasa ruchu w każdym kierunku na ok. 400-metrowym odcinku od przystanku „Łagiewniki - ZUS” do skrzyżowania z ul. Zbrojarzy. Taki stan rzeczy potrwa do końca roku.
Z kolei w najbliższą sobotę ruszą prace remontowe na węźle tramwajowym Łagiewniki. Wymienione zostaną dwie zwrotnice w jezdni ul. Brożka. Odtworzony zostanie też układ sterowania oraz systemy odpowiedzialne za ogrzewanie czy odwodnienie zwrotnicy. Prace pochłoną ok. 300 tys. zł. Roboty potrwają do 29 marca. W tym czasie tramwaje przez tydzień nie dojadą do pętli w Borku Fałęckim (pojawią się autobusy zastępcze), a na skrzyżowaniu Brożka, Wadowicka, Tischnera ruch samochodowy będzie znacząco utrudniony.
Także w sobotę rozpocznie się przebudowa ul. Krakowskiej. Potrwa 10 miesięcy. W tym czasie zamknięta dla ruchu tramwajowego i samochodowego będzie cała ulica na odcinku do ul. Dietla do ul. Karola Rollego. Dla mieszkańców ulic objętych remontem udostępniony będzie parking na placu Wolnica. W związku z pracami na Krakowskiej potrzebne jest przełożenie sieci trakcyjnej. Prace z tym związane zostaną przeprowadzone w nocy z soboty na niedzielę (23/24 marca). A to wiąże się z koniecznością czasowego wyłączenia ruchu tramwajowego na ul. Dietla. Później w związku remontem torowiska na skrzyżowaniu Krakowska - Dietla - Stradomska tramwaje przez ul. Dietla nie będą jeździć podczas tegorocznych wakacji.



Źródło: gazetakrakowska.pl
0 0
Dodaj Komentarz

Dodaj komentarz